De Stichting Samenwerkende Huisartsendiensten Rijnland (SHR) levert huisartsgeneeskundige spoedzorg buiten kantooruren aan de rond 300.000 inwoners van Leiden, Leiderdorp, Alphen aan den Rijn en omstreken.
Mensen die de huisartsenpost bellen krijgen een triagist (een speciaal opgeleide doktersassistente of medisch student) aan de lijn, die samen met de patiënt bepaalt of, en zo ja waar, de patiënt beoordeeld moet worden door een arts.
De laatste maanden verschijnen regelmatig berichten over het landelijk tekort aan doktersassistentes en triagisten. Ondanks verwoede pogingen extra personeel te werven worden wij geconfronteerd met een tekort aan triagisten gedurende de zomermaanden; wij zijn helaas niet de enige post in Nederland die met dit probleem te kampen heeft, de meeste posten hebben grote moeite het zomerrooster rond te krijgen.
Dat betekent wel dat de wachttijden aan de telefoon langer kunnen zijn dan patiënten van ons gewend zijn. Uiteraard blijft de mogelijkheid om in levensbedreigende situaties voor de spoedlijn te kiezen aanwezig zodat de veiligheid gewaarborgd blijft. Wij hopen dat patiënten begrip hebben voor
deze situatie.
Wij blijven ons beraden op mogelijkheden om de bezetting van het telefonisch triagecentrum te optimaliseren. Via onze website www.huisartsenpostenrijnland.nl hebben mensen de mogelijkheid
om via de link “Moet ik naar de dokter” zelf te bepalen of het noodzakelijk is de huisartsenpost te bellen, via www.thuisarts.nl kunnen patiënten veel informatie vinden over uiteenlopende klachten en aandoeningen.